Je online zichtbaarheid vergroten als tandarts
Patiënten gaan steeds vaker online op zoek naar een nieuwe tandarts. Via platformen als Google, Doctena, of sociale media zoeken ze een betrouwbare zorgverlener waar ze snel terecht kunnen. Daarom is het enorm belangrijk om als praktijk zichtbaar te zijn op het internet.
Om zichtbaarder te worden als tandarts hoef je echt geen duur marketingbureau onder de arm te nemen. Met een aantal kleine, maar impactvolle, aanpassingen kan je al een groot publiek bereiken.
Zichtbaar zijn in Google
Heeft jouw praktijk al een profiel op Google Business? Deze gratis tool van Google zorgt ervoor dat jouw praktijk extra zichtbaar is voor mensen in je regio. Het geeft je de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat de juiste gegevens, zoals je adres en openingsuren, te zien zijn tijdens het zoeken op Google of tijdens het navigeren op Google Maps.
Je profiel in orde brengen duurt hoogstens 10 minuten, maar maakt het voor toekomstige patiënten wel een stuk eenvoudiger om jouw praktijk te vinden en te contacteren.
Door je profiel te vervolledigen op Google Business, maak je het ook mogelijk voor patiënten om reviews achter te laten. Die vijf sterren zijn tegenwoordig belangrijker dan je denkt.
Goede reviews verzamelen
Reviewsites zoals Google en Trustpilot beïnvloeden het gedrag van mogelijke patiënten enorm. Ongeveer 1 op 3 Belgen geeft aan dat goede reviews de uiteindelijke beslissingsfactor zijn voor hun aankoop of afspraak.
Daarom is het zeker niet verkeerd om na afloop van een behandeling aan patiënten te vragen of ze een positieve review willen achterlaten op een platform naar keuze.
Bang voor slechte reviews?
Niemand ontvangt graag negatieve commentaar, dat snappen we maar al te goed. Dat is echter geen reden om geen reviews te verzamelen. Door geen reviews te accepteren op centrale platformen zoals Google, maak je het moeilijker voor jezelf om negatieve reviews aan te pakken. Ontevreden patiënten nemen dan namelijk zelf het heft in handen en schrijven hun ervaring uit op platformen zoals Facebook. Dit kan zorgen voor een wildgroei aan reviews waardoor het niet mogelijk is voor jou als praktijk om problemen op te lossen.
Een negatieve review omdraaien tot een positieve ervaring is zeker mogelijk. Door dit in het open te doen en publiekelijk te reageren als praktijk, maak je ook duidelijk dat je klaar staat voor je patiënten en elk dossier goed wil afhandelen.
Een simpele website is beter dan geen website
Wanneer het gaat over online zoeken, dan is het belangrijk om te beseffen dat autoriteit belangrijk is. Met autoriteit bedoelen we hoeveel bronnen en informatie er beschikbaar zijn over jouw praktijk. Een eigen website is een goede bron en maakt het ook mogelijk om op een extra manier in contact te komen met mogelijke patiënten.
Tegenwoordig kan je heel gemakkelijk zelf een website maken met toepassingen als Framer, Wix, of Squarespace. Zie je dit toch niet zitten en ben je op zoek naar een budgetvriendelijke manier om een website online te krijgen, dan kan het het altijd waard zijn om een mail te sturen naar een lokale IT of Marketing opleiding van een hogeschool. Veel student-ondernemers staan namelijk te springen om een eerste praktijkervaring te vinden.
Aanwezigheid op social media
Een goed gebruik van social media voor je praktijk kan op een organische manier nieuwe patiënten aantrekken. Via kanalen zoals Facebook, Instagram, en TikTok kan je makkelijk content verspreiden.
Enkele vormen van content die goed werken voor tandartsen op social media zijn:
- Educatieve content, leg uit hoe een behandeling in zijn werk gaat en wat de patiënt kan verwachten
- Voor-na foto's, met toestemming van de patiënt in kwestie is het zeker in orde om de resultaten van je werk online te zetten
- Team in de spotlight, van de tandarts tot het personeel van de receptie. Patiënten weten graag met wie ze in aanraking zullen komen.

Geschreven door Dries Augustyns
Mede-oprichter Swyp